Month: april 2016

4 övningar för dig som har ett stillasittande jobb

Har du ett stillasittande jobb eller kommer du inte iväg till gymmet lika ofta som du hade önskat? Släng in de här övningarna ett par gånger i veckan, all träning är bättre än ingen träning.

Övning 1: Pil och båge (10 repetitioner) 

Steg 1 : Starta stående .

Steg 2 : Ta ett steg tillbaka med ditt högra ben, böj på benet och dra din högra arm bakåt som att du drar en pilbåge. 

Steg 3 : Kom tillbaka till utgångsposition och upprepa samma sak på vänster sida.

Denna övning gör att du stärker den nedre delen av kroppen när du böjer benet men även dina axlar, rygg och triceps. Om du vanligtvis hänger över skrivbordet så kommer dina axlar att tacka dig om du gör denna övning kontinuerligt. 

övning1

Övning 2 : Stärk baksida av lår och knäveck ( 10 repetitioner ) 

Steg 1 : Starta stående med armarna i ett X framför dig.

Steg 2 : Ta ett steg bak med vänster ben och svep armarna upp mot himlen.

Steg 3 : Sätt vänster hand på vänster smalben eller golvet om du når det.  Kom tillbaka till samma position som du startade i, upprepa sedan samma rörelse på andra sidan.

Sitter du hela dagen så kan musklerna och fästena på baksida av lår och knäveck bli väldigt korta och tighta. Med den här övningen kan du lossa upp dessa områden.

övning2

Övning 3 : Stjärnor och planeter ( 10 reps per sida )

Steg 1 : Starta i en knäböj med med kroppen ihopkrupen.

Steg 2 : Öppna upp vänster arm och ben medan du håller balansen på det högra benet.

Steg 3 : Kom tillbaka till utgångsläget. Upprepa övningen på andra sidan.

övning3

Övning 4:

Steg 1: Starta på händer och knän.

2: Lyft vänster arm mot himlen, skjut den sen hela vägen genom utrymmet mellan höger arm och vänster ben. Håll kvar ett par sekunder.

3: Upprepa på andra sidan.

övning4

Inspiration och bilder till det här inlägget är hämtade från en artikel i amerikanska Metro!

ny p-kortsbild

 

boka träning

 

 

20 procent 2

 

 


Instagramkollen - Före och efter!

Vi har återigen kikat runt bland hashtaggar och våra kunders Instagramkonton. Denna gång har vi gottat oss i ”före och efter”-bilder och det går ju inte att ta miste på vilka proffs vi har att göra med. Scrolla ner, inspireras och glöm inte att hashtagga #bokadirekt om du vill ha möjlighet att synas i våra sociala kanaler. När du ändå är igång kan du passa på att följa @bokadirekt_se också!

blogg5

Hårboden har gjort denna helförvandling.

 

blogg 7

Trådning + färgning av fransar och bryn av Salong Plaza di Laura

 

 

 

FC-annons-rörlighet

 

 

 

 

blogg3

Spraytan av HimlaFin 

 

blogg 8

Hårförlängning av Hårboden

 

blogg1

Kosmetisk pigmentering av HÅR&HUDBolaget 

 

 

 

fitnesscollection_logo_white_clear

 

 

 

 

blogg11

Fransar av Beauty by Petra

 

blogg10

Tandblekning av Epic 

 

 

ny p-kortsbild

 

promotion

 

 


Självmassage

Vet du att du kan unna dig en helkroppsmassage varje dag, helt gratis! Det finns nämligen massor av sätt att massera dig själv på. Vi listar några alternativ som hjälper mot spänningar och får dig att bli lite mjukare i kroppen.

 

Ansikte:

  1. Slappna av i ansiktet och lägg händerna på kinderna. Bit sedan ihop käkarna, sätt två fingrar där det är som mest spänt. Håll kvar fingrarna medan du slappnar av i ansiktet, massera sedan runt i små cirklar.
  2. Dra med pekfingrarna längs hårfästet i pannan, ner framför öronen och under käken fram till hakan.
  3. Sätt pekfingrarna längst ut på kanten av ögonbrynet in mot näsan. Lägg sedan armbågarna på ett bord medan du hänger med huvudet på fingrarna.

Huvud:

  1. Massera hela hårbotten som om du schamponerar dig.
  2. Sätt en tumme på varje sida om nacken längst ner på skallbenet. Tryck och cirkulera.
  3. Massera tinningarna med lång- och pekfingrarna.

Nacke:

Massera nacken med pek- och långfinger.  Börja längst ner vid axlarna och arbeta dig upp till knölarna bakom öronen med långsamma, små cirkelrörelser.

Axlar: 

  1. Placera händerna på axlarna, krama åt och håll kvar greppet ett par sekunder. Släpp sedan taget och upprepa ett par gånger.
  2. Håll kvar händerna på axlarna och massera.
  3. Sätt två fingrar rakt på muskeln på varje axel. Tryck och cirkulera med små rörelser längs hela muskeln.

Bröst: 

Cirkulera med fingertopparna på bröstmusklerna, vandra från mitten och ända ut i armhålan.

Händer:

 Lägg din vänstra hand med handflatan uppåt i din högra handflata. Massera med den högra tummen i vänster hand med små runda rörelser. Byt hand.

Fötter: 

Lägg upp den ena foten på låret av det andra benet. Placera båda händerna runt foten och cirkulera med tummarna på trampdynor, på och runt häl samt i hålfoten.

Armar och ben: 

Använd händerna för att knåda och klämma igenom armar och ben.

Rygg:

Lägg dig på rygg på golvet, dra in dina knän mot magen och krama om dem med armarna. Vagga sedan försiktigt från sida till sida.

 

Vill du sen lyxa till det kan du såklart boka en massage hos några av våra terapeuter, det gör du HÄR!


#bokadirekt

Vad har våra salonger, specialister och kunder haft för sig på Instagram på senaste tiden? Vi har spanat in hashtaggen #bokadirekt och kan bara konstatera att det är rena rama inspirationsbomben.

Denna gång har vi samlat ett gäng bilder från några av alla våra duktiga nagelspecialister. Alla är såklart bokningsbara på Bokadirekt och länkar till salongernas bokningssidor hittar du under vardera bild.

Glöm inte att hashtagga #bokadirekt så har du också chans att synas i våra sociala kanaler!

1

Lilla skönhet och hälsa

 

2

Julias naglar Sthlm

 

3

Frisör Helen AB

 

4

Himla fin

 

5

Alexandras naglar

 

6

Christine Nail Skin Care

 

7

Style In Time Beauty Clinic

 

8

First Lady

 

9

Minko

 

10

Amours filar

 

HÄR hittar du resten av alla nagelspecialister som är anslutna till Bokadirekt!


Kostymrådgivning med Brothers

Förutom skönhet, hälsa och friskvård kan du även boka kostymrådgivning med Brothers Bokadirekt! Vi närmar ju oss kostymernas högtid – sommaren! Det är examen, baler och bröllop. Brothers erbjuder 3 olika tjänster att boka i 7 utvalda Brothers-butiker runt om i landet.

Suit & Style:

Det är inte helt lätt att hitta en kostym som sitter helt perfekt. När du bokar en ”Suit & Style” så tar Brothers kostymexperter dina mått och guidar dig genom valen av passform, storlek och färg.

Made to Measure (än så länge bara på Brothers Drottninggatan i Stockholm):

På Brothers Drottninggatan i Stockholm kan du boka ”Made To Measure”. Här kan du skapa din egen kostym som är gjord helt efter dina specifika mått och önskemål.

Personal Shopper:

När du bokar en Personal Shopper så får du personlig service och hjälp att hitta dina nya favoritplagg. Du får även konkreta tips och råd från Brothers bästa personal!

Boka din tid HÄR och Besök Brothers HÄR

 

Kostymrådgivning header

 

 


5 tips på hur du blir en löpare

Många har en tanke på att de skulle vilja börja springa eller jogga men kommer inte riktigt igång. Andra tänker att det är tråkigt och att de aldrig kommer vara en sån som tar sig ut på en runda bara för att det är skönt. Tänk om! Löpning stärker både muskler och skelett vilket ger en stark och hållbar kropp. Faktum är att löpning är en väldigt effektiv träningsmetod som gör oss friska och hälsosamma och de allra flesta kan börja med lite vilja!

Vi har satt ihop 5 tips på hur du lättare kommer igång med löpningen.

Sätt upp specifika och mätbara mål

Om du inte är en person som naturligt älskar att springa behöver du en anledning att göra det. Annars kan det lätt kännas lite meningslöst. Ett mål kan vara att du efter ett visst antal veckor ska klara av att springa ett visst antal kilometer på en viss tid. Ett annat mål kan vara att du ska orka springa hela rundan där du vanligtvis brukar varva med promenadintervaller. Detta är bara exempel, du sätter själv dina mål efter dina egna förutsättningar.

Intervaller

Det blir superjobbigt om du sätter som krav på dig själv att du ska klara av att springa milen första gången du ger dig ut i spåret. Bestäm dig istället för intervaller, det kan exempelvis vara att du ska promenera i 2 minuter sen springa 2 minuter. Upprepa sen det i 20-30 minuter eller vad du känner att du klarar av. Nästa gång du ska springa kanske du promenerar 1 minut och springer 2. Bestäm dig innan du ger dig ut hur dagens intervaller ser ut samt hur länge eller hur långt du ska springa.

Bra skor

Vill du lyckas med din löpning och har en plan på att fortsätta springa. Skona din kropp och investera i ett par löparskor –  det är A och O för att lyckas. Stegen blir dessutom både lättare och snabbare.

Spring med en vän

Bestäm springträff med en kompis. Kom tillsammans överens om hur löprundan kommer se ut, om ni ska promenera emellanåt och hur långt ni ska springa. På så sätt slipper ni känna konkurrens, tävlingsinstinkt och kan istället fokusera på en trevlig tur. Ett tips är att ni bokar in att ni ska gå och ta en smoothie eller liknande efter rundan, då har ni något att se fram emot under löpningen.

Kom på ett motto

Sätt upp ett motto för dig själv som du kan ta till när det känns tungt. Matt Wilpers som är träningscoach använder sig av  ”Sharp body, sharp mind.” Du hittar givetvis på något själv som sporrar och passar just dig. 

Träning_orange

På Bokadirekt har vi också en del coacher som är inriktade på löpning. Dessa hittar du HÄR

Lycka till!


Hur gör man?

Det finns kanske några av er som inte har full koll på hur Bokadirekt faktiskt fungerar. Några har kanske hört om Bokadirekt och tänker ”hur var det nu, var det flygresor eller kanske massage?”. Det är lika bra att vi reder ut det ordentligt för flygresor kan man inte boka hos oss. Däremot är massage en av de tjänster som är bland de mest bokade på Bokadirekt. Förutom det så kan du också boka det mesta inom skönhet, hälsa och allt där emellan. Vi är alltså en bokningstjänst för verksamheter som kräver tidsbokning.

Vi har ca 7000 salonger och specialister som använder sig av Bokadirekt för att du som kund smidigt och enkelt ska kunna boka dina behandlingar själv på nätet. Det bästa är att dessa salonger och specialister är utspridda över hela landet. Så skulle du befinna dig i en annan stad och bli sugen på en ansiktsbehandling eller behöva laga en nagel kan du enkelt använda dig av vår sökmotor för att hitta alla lediga tider i närheten av där du befinner dig.

Det är superenkelt att boka in sig på en behandling men för säkerhetsskull har vi satt i hop en steg-för-steg guide!

Steg 1: Gå in på www.bokadirekt.se

Steg 2: Fyll i vad du söker och i vilken stad/stadsdel/område du vill boka.

 

b-1

 

Steg 3: Välj en salong/specialist i sökresultatet.

Steg 4: Välj vilken behandling det är du vill boka.

b-2 15.32.36

 

Steg 5: Välj ett datum och tid.

Steg 6: Slutför bokningen genom att fylla i dina kontaktuppgifter. Till höger om dina uppgifter ser du en sammanfattning av din bokning. Avsluta med att klicka på ”Boka”!

b3

 

Steg 7: Efter att du gjort din bokning får du ett bekräftelsemail. I mailet finns även en avbokningskod som du använder om du skulle behöva boka om eller av din tid.

7

Vi önskar er många härliga behandlingar!

/Bokadirekt

 

 

 

 

 

 

 

 


Skillnaden på Singel-, Volym- och Flat Lashes

Vi benar ut skillnaden på alla olika alternativ av frans-förlängningar. Vad skiljer dem egentligen åt och hur ska man veta vad man ska boka? Vi har listat de 3 vanligaste frans-förlängningarna som går att boka på många av de salonger som är anslutna till oss. 

Singelfransar:

Fransarna appliceras en och en på dina egna fransar. Du väljer längd, böj och form tillsammans med din stylist. Bildexempel på singelfransar gjorda av Salong Josefin.

singel

Volymfransar:

Väljer man att göra volymfransar appliceras det flera supertunna fransar, mellan 2-7 stycken på varje egen enskild frans. Detta ger ett väldigt fylligt resultat. Med volymfransar ligger inte fokus på längden på samma sätt utan på en naturlig fylligare look. Bildexempel på volymfransar gjorda av Minko. 

Volymfransar

Flat lashes/Black Dimond:

Flat Lashes eller Black Dimond som det också kallas är platt i sin form till skillnad från den mest använda singelfransen som är rund. Detta ger ett utseende som kan påminnas om volym eftersom den blir lite tätare, men som man bygger på samma sätt som singelfransen. Alltså en och en. Det synliga resultatet blir någonstans mellan singel och volym. Bildexempel på Flat Lashes gjord av Brax Beauty.

flat lashes

Boka fransbehandlingar HÄR!