Month: maj 2016

Snabba lockar

Är du för morgontrött för att lägga en timme på att locka håret innan du går till jobbet? Kanske äter du hellre en lång frukost, snoozar eller prioriterar din tid på något annat. Här kommer tips på hur du fixar 3 frisyrer på nolltid. Välj den som passar dig bäst eller testa alla tre.

Du behöver: En locktång, hårborste, hårsnodd och hårspray

 

1: Börja med att borsta ut håret.

SL1

SL2

 

2: Samla allt hår i en tofs mitt på huvudet .

SL3

SL4

SL5

 

3: Dags att ta fram locktången.

SL16

 

4: Dela upp håret i 3-5 delar beroende på hur mycket hår du har. Locka sen en del i taget.

SL6

SL8

 

5: Spraya på lockarna och första frisyren är klar. En gullig tofs med lockar.

SL9

6: Vill du inte ha håret uppsatt släpper du ut det.

SL10 kopia

 

7: Frisyr två! Ett lockigt svall.

SL12

SL13

 

8: Nu kan du välja att borsta ut lockarna.

SL14

 

9: Frisyr nummer tre – Beach waves!

SL15

Det här är tre enkla frisyrer som du kan fixa själv och som inte tar så lång tid. Vill du däremot ha hjälp med frisyren om du ska på fest, event eller bara vill känna dig extra fin en dag så erbjuder många av våra salonger styling. Du hittar dessa HÄR! 


Instagramkollen

Vi har återigen tagit oss en titt på vad några av våra salonger, specialister och slutkunder har instagrammat om under hashtaggen #bokadirekt den senaste tiden. Glöm inte att använda hashtaggen om ni vill ha möjlighet att synas på våra sociala medier!

1

Sommarfräsch spraytan av Underverket

2

Beccas fransar har gjort de här supersnygga fransarna.

3

Hairtalkextensions av  Salong Eriksberg

4

Sommarfötter av Dannilees SPA

5

Glittrigt av Micaelas naglar

6

Hos Health Care by Jigler kan du ha det så här härligt!

7

Fillers av Salong Plaza di Laura

8

Magi av Hårboden Odenplan 


Yoga med Ida

Ida Eriksson är 200-timmars certifierad yogalärare via Yogayama i Stockholm och vi har träffat henne och pratat Yoga. Ida har tidigare varit påverkad av att låta stressen ta över vardagen men har med yogan hittat ett inre lugn och en bättre livskvalité. Vi ville veta vad yogan har gjort med henne, om vem som helst kan börja yoga och vad som fick henne att ta steget vidare och utbilda sig till lärare.


idaFoto: Kalle Morin

Kan vem som helst yoga?

Ja, alla kan yoga. 

Vad fick dig att börja yoga?

En kompis tog med mig på en yogaklass. Jag var fast redan efter första gången. Efter det började jag yoga regelbundet.

Vad är det bästa med yogan?

Man hittar sig själv på ett rent och ärligt sätt. Detta upptäckte jag ganska snart efter att jag började, därför valde jag fortsätta och även fördjupa mig. Annars är man så uppe i vardagen, man fladdrar runt, här får man bara vara i sin kropp istället för att fokusera på materiella saker.

Det är inte lika självklart för alla att man hittar den mentala biten på en gång, ofta kan det ta ett tag. Däremot rör man på sig och får fysisk aktivitet så tills man hittar det själsliga kan man fokusera på träningen i det. Omedvetet kommer de flesta börja andas annorlunda än de gör till vardags. Så ofta händer det saker även om man inte märker det.

Hur ofta måste man yoga?

Det är helt upp till var och en hur ofta man vill yoga.  Vill man däremot uppnå något typ av resultat skulle jag säga att man i alla fall bör utföra sin träning en gång i veckan. Jag tror även på att man får ut mer av att yoga en kvart tre gånger i veckan istället för att köra ett pass på två timmar varannan vecka. 

Yogar du varje dag?

Nej, det gör jag inte men jag har nytta av yogan varje dag, både psykiskt och fysiskt.  I snitt yogar jag tre till fyra gånger i veckan. Jag utför min yoga både i studio och hemma. Det är bland annat det som är så bra, att man kan utföra den var som helst.

Vad gör yogan med kroppen?

För mig så har jag på det fysiska planet blivit starkare, mer uthållig och fått en helt annan medvetenhet om min kropp. Psykiskt så har jag blivit mer närvarande, mindre stressad och fått koll på min andning. Andningen har jag nytta av både på det fysiska och psykiska planet.

Det finns forskning där man har sett att yoga även kan ha positiva effekter på utbrändhet, depression och hormonrubbningar hos kvinnor. Man har även sett att det kan hjälpa till vid krämpor kring graviditet, vissa hjärtsjukdomar och vid högt blodtryck.

Vilken variant tycker du man ska testa om man aldrig har yogat innan?

Gå på en Hatha-klass. Många av dagens stilar härstammar från Hatha. Man kan även testa Yin om man vill prova något som är lite lugnare. I Yin stannar man längre och fördjupar sig i positionerna. Numer erbjuder även de flesta gymkedjorna yoga på sina anläggningar, dessa är i stort sätt alltid på en nivå som passar alla.

Vad ska man tänka på om man vill börja yoga?

Att inte ta det på för stort allvar, våga gå in med ett öppet sinne försök att inte vara för hård mot dig själv. Jämför dig inte med andra där, yoga är individuellt. Så försök att inte fokusera på vad som händer runt omkring dig utan mer på dig själv och din kropp. 

Kom ihåg att positionerna egentligen bara är ett verktyg för att nå till de mentala dimensionerna. Våra kroppar är olika och man arbetar efter sina egna förutsättningar. 

Måste man vara vig för att yoga?

Nej, absolut inte. Att vara stel och utöva yoga kan faktiskt vara bättre, då skyddar man kroppen mot skador på ett annat sätt.

Vad betyder yogan för dig?

Många förknippar yoga med de fysiska rörelser vi gör under en klass, Asanas, men egentligen står yoga mer för ett tillstånd eller ett sätt att vara på snarare än att t.ex kunna stå på händer. Yoga för mig handlar om att varje dag vara så närvarande som möjligt och leva ett mindre stressigt och prestationsinriktat liv än jag tidigare gjort. Den fysiska yogautövningen hjälper mig dagligen att nå det här tillståndet av närvaro som många idag har svårt att uppnå. Vi är ständigt uppkopplade och våra sinnen matas med information och intryck från det att vi vaknar till det att vi somnar, på yogamattan får jag möta mig själv på ett ärligt sätt. För andra kanske tillståndet av yoga uppnås genom en promenad i skogen eller på en fisketur. 

Vad har yoga gjort med dig?

Jag upplever själv att jag har blivit mer tålmodig och tolerant inför möten med andra människor och olika situationer jag ställs inför, såväl på jobbet som i privata sammanhang. Jag lever mer för dagen och oroar mig inte lika mycket för framtiden eller grubblar över det som varit. Som jag nämnde tidigare pratar vi yogis ofta om ett tillstånd av total närvaro och att se saker för vad de verkligen är,  jag både hoppas och tror att jag kommit en bit på väg.

Hur kommer det sig att du gick från att bara yoga till att faktiskt bli lärare?

Med tanke på vad yogan har gjort med mig så vill jag dela med mig. Att få andra att uppleva det jag har gjort skulle vara helt fantastiskt. Jag vill förmedla det här som enligt mig är förhöjd livskvalité.

Måste man gå till en studio för att yoga?

Nej det måste man inte. Idag finns det många bra klasser på nätet som gör att du kan ”gå på klasser” i ditt eget vardagsrum. Det kan däremot vara bra att gå till en studio och ta en klass någon gång då och då. Så att man vet att man gör rätt och inte skadar kroppen.

Finns det någon lätt övning som man kan göra själv hemma varje dag?

En övning som alla som sitter på kontor borde göra en gång om dagen är att lägga sig på rygg på golvet med benen rakt upp. Vill man kan man ha en vägg som stöd. Det gör att blodet får rusa runt, hjälper matsmältningen och sen är det skönt för ryggen också. Dessutom är det bra att vända systemet upp och ner ibland!

lotusFoto: Kalle Morin

Blir ni, precis som vi på Bokadirekt inspirerade och sugna på att börja yoga? Kolla in de yogaklasser som finns att boka via Bokadirekt HÄR!


Bokadirekt testar - Fransförlängning

Nu är det dags för ”Bokadirekt testar” igen. Artikelformatet där någon av oss på Bokadirekt testar på någon av behandlingarna som går att boka hos de salonger och specialister som är anslutna till oss. Den här gången är det återigen jag, Josephine som har haft turen att få testa något vi vill veta mer om. Jag arbetar som marknadskoordinator på Bokadirekt och det är för det mesta jag som skriver här i bloggen.

Jag hade äran att besöka superduktiga Jersy på salong Minko för att testa på fransförlängning. Efter konsultation tyckte Jersy att vi skulle testa volymfransar på mig, vilket var en väldigt bra idé. Jag har tidigare testat på singelfransar. Den största skillnaden jag har märkt med volym är att det inte blir några glapp mellan fransarna när de börjar trilla av. Samt att jag som inte har så mycket fransar själv fick ett mycket fylligare resultat. Vill du läsa mer om skillnaden på de olika fransvarianterna har jag skrivit ett inlägg om de tidigare, det hittar du HÄR!

När man kommer och ska göra fransar är det viktigt att man är helt fri från produkter i ansiktet, så att inget hamnar på fransarna och gör att limmet inte fäster.

Så här såg mina fransar ut innan vi började:

9

13

4

7

Jersy placerade pads under mina ögon, man kan också använda medicintejp. Padsen/tejpen håller undan underfransarna och huden under ögat. Sen ser man såklart fransarna bättre.

5

8

Minko är en supermysig salong i Hornstull. Man ligger bekvämt, det spelas bra musik och det är inte helt omöjligt att man slumrar till en stund.

När man gör ett ”Nytt set” med fransar så tar det 2 timmar. Det är lite beroende på dina egna fransar när du behöver fylla på igen. Lösfransarna ramlar nämligen av först när du tappar dina egna. Vi både tappar och får nya fransar hela tiden men vanligast är att man gör en påfyllning ca 1 gång i månaden. En påfyllning, om du har minst 20 fransar kvar tar 1 och 1/2 timme hos Minko. Vill du fylla på oftare kan man boka en ”Express påfyllning” då är det 1 timmes behandling.

Här har vi det färdiga resultatet:

3

12

2

1

11

Jag blev verkligen nöjd med mina fransar och känner mig superfin inför sommaren. Jag hade också en väldigt mysig stund på Minko! Lite ”power napande”,  snack med Jersy och en stund med mina egna tankar. Vill du också boka en tid hos Minko kan du göra det HÄR.

Andra salonger som gör fransar på Bokadirekt hittar du HÄR!


Gästbloggare - Annica Englund

Detta är Annicas andra och sista inlägg hos oss för den här gången. Idag visar hon dig hur du enkelt kan utföra din träning hemma! Vill du fortsätta inspireras av Annica så hittar du hennes blogg HÄR!


 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det är inte alla som har möjligheten att ta sig iväg till gymmet eller gruppasset för lite träning men har man motivationen så går det lika bra att träna hemma. Det finns många redskap i hemmet som du kan arbeta med, har du barn så involvera dom i träningen, sätt dom på axlarna och gör benböj tex. Ett till redskap som jag är övertygad om att alla har hemma är ett par strumpor eller handdukar. Dom kan man använda väldigt mycket inom sin träning.

 

2

Här kommer fyra magövningar man kan använda strumporna till:
1. Stå på alla fyra, skjut händerna ifrån dig och kom sedan tillbaka till utgångsposition. Gör 5-10st och vila, upprepa 3-4 gånger.

 

3

2. Stå på plankposition och dra sedan benen mot händerna, här gäller det att spänna bålen och skjuta rumpan rakt upp mot taket. Sedan skjuter du tillbaka benen i utgångsposition. Gör 5-10st och upprepa detta 3-4 gånger.

 

4

3. Samma utgångsposition som den förra men här ska benen dras upp mot händerna varannan gång och rumpan ska hållas nere. Försök alltså att vara så rak som möjligt. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

 

5

4. Den här övningen är lite mer avancerad men klarar man av de två tidigare övningarna så ska denna inte vara några problem. Då står i plankposition, drar benen mot händerna, skjuter ut dom åt varsin sida och sedan nedåt till utgångsläget. Så du gör cirklar med dina fötter på golvet. Gör 5-10st och upprepa detta 3-4 gånger.

 

6

Sedan följer tre stycken benövningar som man kan göra med hjälp av ett par strumpor:
1. Du står stabilt på ena benet och skjuter det andra bakåt. Dra sedan in det igen parallellt med andra foten och sedan skjuter du bak det andra. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

 

7

2. Samma sak här, du står stabilt på ena benet men skjuter ut det andra åt sidan. Dra sedan in det igen till utgångsposition och skjut ut det andra benet. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

 

8

3. Den här övningen tar väldigt mycket på rumpan. Du står parallellt med fötterna, sedan skjuter du ena foten snett bakom dig medan du böjer på andra benet. Dra sedan tillbaka benet som är bakom dig till utgångsposition. Sedan gör du samma sak på andra benet. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

Kom ihåg att det är bara fantasin som sätter stopp, det finns mycket redskap i hemmet som man kan använda för att träna. Ta barnens hopprep och knyt fast i ett träd och använd som TRX-band. Fyll två stycken 1,5 liters-flaskor med grus eller jord och använd som hantlar och sedan kan du även knyta på dig träningsskorna och ta en härlig löprunda. Det är bra träning för ben, mage, rumpa och även konditionen!

 

 


Gästbloggare - Annica Englund

Hej!

Denna vecka har vi äran att ha Annica Englund som gästbloggare här på Bokadirekt. Annica driver annars en skönhets- och träningsblogg på annicaenglund.se. Idag tipsar hon Bokadirekt-läsarna om hur man lätt skaffar sig en fräsch och snygg sminkning nu inför soliga sommardagar. På torsdag kommer ett nytt inlägg från Annica, då inriktat på träning!

 


 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2

1. Till sommaren väljer jag att använda BB-cream för att det ska se så nattligt ut som möjligt. Den ska vara lätt täckande och helst ha lite lyster i sig och självklart solskyddsfaktor!

 

3

2. Sedan använder jag en flytande bronzer så den smälter in bättre i huden. Och när det är varmt och man blir lite svettig så sitter den fortfarande kvar och resultatet håller sig bättre än med puder.

 

4

3. Brynen ska vara naturliga så dom fyller jag bara i med en brynskugga i en något ljusare färg än mina egna bryn.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Är det något man ska satsa på är det fransar så jag böjer dom alltid innan mascara.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Jag applicerar en mascara som separerar fransarna bra eftersom jag sätter lösfransar efteråt. Vill man inte ha lösfransar bör man satsa på en mascara som ger mycket volym.

 

7

6. Jag sätter singelfransar för att det är lättare att få till ett naturligt resultat. Annars går det bra med vanliga lösfransar som ger volym.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7. För att se lite piggare ut lägger jag en beige kajal på vattenlinjen. Perfekt om man är lite röd i ögonen av tex pollenallergi. 😉

 

9

8. Såklart ska man ha lite rosiga kinder för att ge lite färg till ansiktet.

 

10

9. Highlight är även ett måste och jag använder en som är lite mer guldig, det ger en fin lyster till ett solkysst ansikte.

 

11

10. De rosiga kinderna matchas bäst med ett läppglans i samma färg.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

11. Klart! En fräsch sommarlook som man kan använda till vardags som till fest. Vill man göra den lite mer naturlig så skippar man bara lösfransarna och vill man ha den lite mer festlig så satsa på ett färgstarkt läppstift. 😉


Mingelkväll med Bokadirekt och Pernilla Wahlgren

I går kväll hade vi ett superlyckat event i Pernilla Wahlgrens butik i Moodgallerian. Bokadirekt har ju som många av er säkert hört sponsrat Pernillas podcast som hon har tillsammans med Sofia Wistam under våren. Ett kul samarbete som vi nu också gjorde ett litet mingel av.

Våra kunder blev bjudna på bubbel, snittar och shopping med förmånliga priser. Självklart fanns Pernilla på plats och minglade med gästerna. En blev också lycklig vinnare till en av Pernillas klänningar som vi tävlade ut under kvällen. För er som inte kunde komma så har vi här satt ihop ett gäng bilder!

 

Pernilla13

Pernilla5

Pernilla12

Pernilla7

Pernilla4

Pernilla10

Pernilla9

Pernilla6

Pernilla2

Pernilla3

Pernilla1

Pernilla11

Pernilla8