Month: januari 2018

8 enkla knep för att lyckas med din träning och kost

 

Nytt år, nya utmaningar. Här kommer 8 tips på hur du enklare lyckats med ditt nyårslöfte om det rör träning eller hälsa.

 

1. Inte krångla till det
Ju mer du krånglar till det, desto större risk  är det att du inte fullföljer ditt mål. Redan efter någon vecka ledsnar man och börjar tumma på den krångliga tränings/kostplanen. Träning som blir av är bra träning. Lägg ribban lagom högt och se till att klara av de målen. Kajsa Bergqvist började inte med att hoppa 2,08 m första dagen hon började med höjdhopp. Hon har höjt ribban allteftersom, precis som du ska göra. Skynda lagom.

2. Håll dig till planen
Ge dig själv en tidsram i din träning. Planera vecka för vecka, kanske totalt en månad framåt. Dina ambitioner ska vara rimliga så att du ser till att följa din plan. Bocka av varje lyckad vecka med en grön penna i kalendern. Ju fler gröna veckor du har desto större sannolikhet är att du inte vill bryta din plan. Resultaten kommer med kontinuitet  En bra tumregel är att aldrig ställa in ett pass samma dag, annat än för sjukdom eller något akut oförutsedd händelse som inträffar.

3. Mät din framgång
Hur kan du mäta dina mål och framgångar? Cm? välmående? Antal kilometer i löpspåret? Se till att bokföra din resa för att se hur långt du faktiskt har kommit

4. Var snäll mot dig själv
Vägen mot förändring är inte rak, annars hade alla varit perfekta om de hade varit så enkelt. Man kommer att falla dit. En vecka då man vaknar med ont i halsen och måste stryka träningen, en söndag då man vaknar med huvudvärk efter gårdagens bravader. Det är okej! Ät en pizza och drick en burk Fanta med gott samvete. Det finns alltid en måndag där du kan börja om och fortsätta vägen mot ditt mål. Ett misstag är inte synonymt med misslyckande. Du kan till och med planera dina ”pauser”/ ”fuskdagar” där du medvetet bestämmer, att då får unna dig det du behöver för att kunna fortsätta vägen mot ditt mål.

5. Variera träningen
Hitta din grej. Gymmet eller löpspåret är inte för alla. Vissa vill dansa sig i form medan vissa vill kickboxas för sina resultat. De finns inga rätt eller fel, så länge du mår bra av din träning. Våga prova dig fram. Tänk såhär: Alla har provat detta för första gången någon gång.

6. Ge inte upp
Genvägar i all ära, men vill du ha hållbara resultat så låt det ta tid. En quick fix kanske verkar lockande, men är sällan långsiktig. Det gäller både kost och träning. Ät inte för lite och träna inte för mycket. Hitta balansen och gör din träning och kost till din livsstil, inte till en bantningsmetod. Faller du sedan tillbaka in i gamla mönster någon vecka, så ge inte upp. Våga börja om!

7. Prova nya saker
På Bokadirekt erbjuder vi våra kunder massor med olika träningsformer. De finns personliga tränare, zumbaklasser, yoga och mycket mycket mer. På https://www.bokadirekt.se/Tr%C3%A4ning/Var?e_category=Frontpage&e_action=Click_cat_traning hittar du träningsklasser över hela Sverige. Det finns något för alla. Alternativet är att aldrig prova och samtidigt tacka nej till chansen att upptäcka vad man gillar att göra. Du blir bra på det du tränar, är en gammal sanning inom träning.

8. Ställ upp i ett lopp/en aktivitet
Hitta en parhäst. Någon som kan ta täten ibland. Någon att tävla emot eller tävla med. Boka in ett lopp eller någon utmaning som ni tränar till tillsammans. Det kommer att göra det enklare att hitta motivationen när det finns en tidsbestämd utmaning att ta sig ann. Lycka till!

OBS! Tipsen ovan är inte vetenskapligt framtagna tips, de är råd får en amatör till en annan, men vi hoppas att de kan inspirera någon till förbättring av sin hälsa.