5 bra tips på nyårslöften – och hur du håller dem

Nyårslöften är en gammal tradition som många tar till för att förbättra sin livsstil eller bli av med dåliga vanor. Men hur gör man för att faktiskt hålla sitt nyårslöfte, och finns det bättre nyårslöften än andra? Det kan tyckas långt kvar till nyår, men det går fortare än du tror – förbered dig genom att ta del av våra 5 tips på hur du ska tänka kring dina mål för nästa år.

Att avlägga ett nyårslöfte som ska börja gälla efter midnatt på nyårsnatten är en tradition som härstammar från USA, och den startade i början på 1900-talet. I Sverige började vi prata om nyårslöften på 50-talet och idag är det för många en naturlig del av det nya året.

Nytt år = nya vanor

Vissa tycker att det kan kännas lite klyschigt att ändra på något just vid det nya årets ankomst, egentligen borde du väl kunna sluta röka under en vanlig torsdag? Men eftersom ett nyårslöfte ofta är något som inte är helt lätt att lyckas med, kan det nya året symbolisera en nystart, menar Adeline Thorold, CMO på Bokadirekt.

 – Nyårslöften kan vara ett bra knep för att ändra på gamla vanor och få en nystart. När du ska sätta upp nyårslöften behöver du framförallt reflektera kring vilka områden du vill förändra till det bättre, vilket vi är mycket positiva till och vill hjälpa till med, säger hon.

Nyårslöften med för högra krav

Många nyårslöften består av olika förbättringar av hälsa eller utseende, som till exempel att dricka mindre alkohol, sluta röka eller bli av med andra beroenden. Att bli en bättre student, bli mer social, äta bättre eller träna mer är också vanliga nyårslöften. Men trots att det finns en sund och bra tanke bakom de flesta nyårslöften, är de ofta svåra att hålla, menar Adeline.

– Det många gör fel är att de har alldeles för högt uppsatta mål. Om det blir för krångligt och svårt att passa in i sin vardag, är det också lättare att helt strunta i löftena. Håll det på en rimlig nivå, sätt upp delmål längs vägen och fira dina framsteg! Kanske genom att unna dig ett restaurangbesök eller en massage?

Träning och hälsa är vanliga nyårslöften
Att komma igång med träningen är ett vanligt nyårslöfte.

5 tips för att hålla sitt nyårslöfte

1. Var specifik

Det finns många mål som känns bra, men som är svåra att uppnå. ”Bli mer hälsosam” är ett fint löfte som är svårt att säga om du uppnått. Det blir därmed väldigt enkelt att ”fuska”, eftersom det inte finns några specifika ramar kring det hela. Sätt upp ett nyårslöfte som faktiskt går att ta på istället, så blir det en roligare resa mot målet.

Exempel på icke-specifikt nyårslöfte: Träna mer.

Exempel på specifikt nyårslöfte: Träna en gång i veckan.

2. Gör dina nyårslöften mätbara

Vill du börja träna eller gå ner i vikt? Bestäm då precis hur mycket du siktar på att gå ner, hur ofta du ska träna, vad du ska träna eller vad ditt huvudsakliga mål är. Sedan kan du sätta upp delmål, så vet du precis hur långt du har kvar för att klara ditt nyårslöfte.

Exempel på icke-mätbart nyårslöfte: Bli en bättre löpare.

Exempel på mätbart nyårslöfte: Jag ska klara av att springa en mil under 1,5 timme.

3. Nyårslöften är för din egen skull

Kom ihåg att ett nyårslöfte är till för dig och ingen annan. Det är mycket enklare att hålla ett löfte om det är du som sätter reglerna. Att känna sig tvingad att göra något eller behöva ändra på sina vanor för någon annan blir sällan bra i längden, även om man givetvis kan få inspiration och pepp från andra. Att bli mer social är till exempel ett nyårslöfte där det är viktigt att du också vill det, och att du inte känner press från andra att umgås, även om du egentligen inte vill.

Exempel på nyårslöfte för andra: Följa med på träning när vännerna tjatar.

Exempel på nyårslöfte för dig: Bjuda in en vän till min torsdagsträning.

4. Sätt realistiska mål

När man bestämt sig för ett nyårslöfte är det lätt att fantasin skenar och entusiasmen gör det lätt att sätta alldeles för höga mål. En person som aldrig tränat tidigare bestämmer sig för att från en dag till en annan börja gå på gym sju dagar i veckan, vilket blir otroligt svårt att hålla och därmed nästintill ett omöjligt nyårslöfte. Sätt realistiska mål som går att genomföra, men som utmanar dig så pass mycket att du får kämpa för att ta dig dit.

Exempel på orealistiskt nyårslöfte: Inte äta socker under hela året.

Exempel på realistiskt nyårslöfte: Endast unna sig godsaker under helger och högtider.

5. Sätt en deadline för dig själv

Ett år är lång tid och om du inte har någon tidspress på dig själv är det lätt att du skjuter upp nyårslöftet ända till december. Delmål är ett bra sätt att hålla lite koll, då vet du precis vad du behöver göra och kan enklare jobba mot nyårslöftet en bit åt gången.

Exempel på nyårslöfte utan tidsram: Försöka gå ner i vikt.

Exempel på nyårslöfte med tidsram: Försöka gå ner ett kilo i månaden.

Nyårslöften för hälsa och välmående

Även om många nyårslöften går ut på att bli av med dåliga vanor, är nyåret också ett ypperligt tillfälle att skapa några nya goda vanor.

– Det är tydligt att många nyårslöften handlar om att nå en sundare livsstil, såsom att träna regelbundet eller lägga om sin kost. På Bokadirekt har vi många utövare som är specialister inom träning och hälsa, så hos oss kan du enkelt planera in och boka träningspass som passar dig, berättar Adeline Thorold.

En undersökning från Bokadirekt visade även att 9 av 10 personer anser sig bli bättre personer av egentid. Parrelationer hade färre bråk, den personliga återhämtningen ökade och det upplevdes lättare att nå sina uppsatta mål. 

– Att prioritera egentid kan alltså i sig hjälpa dig att hålla dina övriga nyårslöften. Så vårt självklara tips är att regelbundet unna sig egentid. På Bokadirekt har vi många tjänster för just det, som t.ex. avslappnande massage, yoga och skönhetsbehandlingar.

Att prioritera egentid kan hjälpa dig hålla övriga nyårslöften.
Att unna sig mer egentid är ett bra nyårslöfte.

5 bra tips på nyårslöften – och lösningen för att hålla dem

1. Träningslöftet

Syfte: Komma i bättre form.

Specifikt löfte: Träna två gånger i veckan.

Lösning: Gör det enklare för dig att komma igång med träningen direkt efter nyår. Boka in dig hos en personlig tränare och få tips och råd på hur du bäst lägger upp ett träningsprogram som passar dig. Med Bokadirekt kan du enkelt prova yoga och andra typer av pass och hitta en träningsform du gillar, på ett ställe där du trivs.

2. Ordning och reda-löftet

Syfte: Få ett renare hem med städning.

Specifikt löfte: Städa en gång i veckan.

Lösning: Bestäm en dag då du städar, och se till att du alltid har redskap och rengöringsmedel hemma för att kunna utföra det. Om du vet att du har svårt att hinna med städning hemma, är hemstädning ett bra alternativ för att få ett rent hem och ett uppfyllt nyårslöfte.

3. Familjelöftet

Syfte: Hålla kontakten med familjen.

Specifikt löfte: Umgås med familjen en gång i månaden.

Lösning: Det är mycket man vill hinna med, och ibland är det tyvärr familjen som får lida när jobb och annat tar upp en stor del av livet. Även om du kanske skulle vilja träffa familjen varje dag är det inte alltid möjligt, så här är det viktigt att sätta realistiska mål. Bestäm en helgdag varje månad då ni ses under en aktivitet, kanske går på spa, bokar in en massage eller utmanar varandra under ett roligt träningspass? Då blir det dessutom mer kvalitativt, eftersom ni alla har satt av tid för att faktiskt spendera tid tillsammans.

Umgås med familj på spa
Umgås mer med familj och vänner – gå på spa, massage eller träna tillsammans.

4. Löftet om egentid

Syfte: Få mer egentid och må bättre.

Specifikt löfte: Planera in egentid två gånger i månaden.

Lösning: Fundera på vad som skulle få dig att må bättre, finns det något du drömt om att göra eller önskar att du hade tid med – och avsätt tid för att faktiskt göra det. Boka in en skön massage, gå på manikyr, unna dig en skönhetsbehandling eller hitta den perfekta träningen.

Unna dig en massage
Massage är ett skönt sätt att få en stunds egentid.

5. Hälsolöftet

Syfte: Äta mer hälsosamt.

Specifikt löfte: Ändra frukost- och lunchvanor.

Lösning: Det är enklare än många tror att äta lite mer hälsosamt, och ofta räcker det med att göra små förändringar när det gäller livsmedel och antal portioner. Boka in en kostrådgivning och få en bra start på det nya året, kanske räcker det med att du byter ut frukostflingorna för att du plötsligt ska få mycket mer energi varje dag? Med specifika tips och råd från experter är det alltid enklare och mer motiverande att uppnå sina nyårslöften.