Marknadschefen svarar

Vår marknadschef Emma Selfvén svarar på frågor om hur vi på Bokadirekt jobbar med marknadsföring och kommunikation.

emma SV2

Hej Emma! Berätta om din uppgift på Bokadirekt

Som marknadschef på Bokadirekt ansvarar jag för all kommunikation och marknadsföring av Bokadirekt som varumärke. Utifrån en satt marknadsföringsbudget planerar jag all samlad reklam och alla marknadsföringsinsatser både i köpt och egen media.

I marknadsteamet ingår även Josephine som b.la jobbar med innehållet i alla våra sociala kanaler såsom Facebook, Instagram, Twitter och här på bloggen. Tillsammans jobbar vi för att Bokadirekt och våra Bokadirekt-anslutna salonger och specialister ska få största möjliga uppmärksamhet i olika mediekanaler och att så många slutkunder som möjligt ska hitta och boka sina behandlingar på bokadirekt.se.

 

På vilket sätt är Bokadirekt en marknadsplats?

– Innan jag började jobba på Bokadirekt hade jag vid flertalet tillfällen bokat olika behandlingar via Bokadirekt. Precis som många andra är jag en stor konsument av olika tjänster inom skönhet och hälsa. Jag älskade denna smarta tjänst där jag snabbt kunde hitta närmast lediga tid för klippning eller tid för mina naglar i närheten av där jag befann mig samt att jämföra priser.

Det är precis detta som är Bokadirekts stora fördel att det inte bara är ett bokningssystem utan också en samlad marknadsföringsplats där alla salonger finns – vilket gör det enkelt för konsumenterna. Som salong, specialist, terapeut eller tjänsteutövare prenumererar man på systemet men får marknadsföringen på köpet!

På Bokadirekts marknadsavdelning har vi fokus på kundupplevelsen. Vi vill att de som kommer in på Bokadirekt för att hitta och boka sina behandlingar ska känna att det är enkelt och smidigt. Vi vet att olika människor har olika beteende och det innebär att de vill ha olika alternativ på när och hur de bokar. Samt om de vill betala direkt, med faktura eller på plats.

Så ju fler möjligheter det finns – desto större chans att fler kunder känner sig sedda.

 

forsta

sok

 

Vad gör ni för att marknadsföra Bokadirekt till slutkunder?

– Vi gör varje månad en massa aktiviteter mot slutkunder för att så många av våra tjänsteutövare ska få chans till så många bokade tider som möjligt.

Vi har reklam i TV4s olika format, alltifrån Nyheterna och Vädret till Lets Dance och Sommarkrysset. Då marknadsför vi Bokadirekt.se där vi på de få sekunder vi har att jobba med förmedlar, ”Tidsbokning på nätet – hitta och boka behandlingar för allt inom skönhet och hälsa.

I kommunikation gäller det att vara kort och koncis då man sällan lyckas behålla människors uppmärksamhet mer än i några sekunder. Detta fungerar kanon varje månad då vi ser att vi får fler och fler besök till startsidan. Väl där gör man sitt val av vad man vill boka och får även en förståelse för hur många olika kategorier av tjänster det faktiskt finns.

 

Ny bild till TV4

 

Hur syns salongerna/specialisterna? 

– Vi jobbar med våra sociala medier i stort sätt varje dag. Där publicerar vi bilder, nyheter, intervjuer och massa annat om salonger och behandlingar som finns att boka på bokadirekt.se. Ungefär en gång i månaden får en salong, klinik eller tjänsteutövare låna vårt Instagramkonto för en dag och visa upp sin verksamhet.

 

minko2

 

Varje vecka publicerar vi också flera artiklar på vår blogg relaterade till de tjänster som finns att boka. Vi intervjuar tjänsteutövare, testar och recenserar behandlingar.

Utöver det gör vi nästan 100 000 e-post utskick i månaden till där vi berättar om vilka salonger som har lediga tider och påminner dem om att de måste besöka bokadirekt.se.

Vi jobbar också nära flera kända profiler, deras sociala medier och podcasts för att nå ut till slutkunder. Hanna & Amanda, KissieAnnica Englund, Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam är några av de som skrivit och pratat om Bokadirekt i sina kanaler.

Lyssna på ett klipp från Pernilla och Sofias podcast HÄR

Sedan är vi såklart med på de viktigaste mässorna, så som Hud och Kosmetik och Allt för hälsan -mässan. Där vi från marknadsavdelningen träffar och pratar med en massa kunder.

Besök våra Sociala medier:

Instagram

Facebook

Blogg

Twitter

 

Vad ingår när man signar upp sig som tjänsteutövare? 

– Det som ingår i abonnemangspriset  är förutom själva bokningssystemet, att ligga med på vår marknadsplats och sökmotor.

Vilket är otroligt bra med tanke på att vi har så många anslutna med samma tjänster och därmed har samma sökord. Det betyder att söker någon på exempelvis ”Akupunktur” på Google så är det väldigt stor sannolikhet att ett resultat från Bokadirekt hamnar bland de första förslagen i sökningen. Något som de flesta företag måste köpa dyrt för att de inte har samma organiska trafik.

Sedan är det precis det jag har nämnt tidigare, vi är två stycken som arbetar heltid med att Bokadirekt ska synas och vara det självklara alternativet när man ska boka sin behandling eller tjänst.

 

Tack Emma!

För att ansluta ditt företag till Bokadirekt så gör du det HÄR och för att boka en behandling så gör du det HÄR!