4 övningar för dig som har ett stillasittande jobb

Har du ett stillasittande jobb eller kommer du inte iväg till gymmet lika ofta som du hade önskat? Släng in de här övningarna ett par gånger i veckan, all träning är bättre än ingen träning.

Övning 1: Pil och båge (10 repetitioner) 

Steg 1 : Starta stående .

Steg 2 : Ta ett steg tillbaka med ditt högra ben, böj på benet och dra din högra arm bakåt som att du drar en pilbåge. 

Steg 3 : Kom tillbaka till utgångsposition och upprepa samma sak på vänster sida.

Denna övning gör att du stärker den nedre delen av kroppen när du böjer benet men även dina axlar, rygg och triceps. Om du vanligtvis hänger över skrivbordet så kommer dina axlar att tacka dig om du gör denna övning kontinuerligt. 

övning1

Övning 2 : Stärk baksida av lår och knäveck ( 10 repetitioner ) 

Steg 1 : Starta stående med armarna i ett X framför dig.

Steg 2 : Ta ett steg bak med vänster ben och svep armarna upp mot himlen.

Steg 3 : Sätt vänster hand på vänster smalben eller golvet om du når det.  Kom tillbaka till samma position som du startade i, upprepa sedan samma rörelse på andra sidan.

Sitter du hela dagen så kan musklerna och fästena på baksida av lår och knäveck bli väldigt korta och tighta. Med den här övningen kan du lossa upp dessa områden.

övning2

Övning 3 : Stjärnor och planeter ( 10 reps per sida )

Steg 1 : Starta i en knäböj med med kroppen ihopkrupen.

Steg 2 : Öppna upp vänster arm och ben medan du håller balansen på det högra benet.

Steg 3 : Kom tillbaka till utgångsläget. Upprepa övningen på andra sidan.

övning3

Övning 4:

Steg 1: Starta på händer och knän.

2: Lyft vänster arm mot himlen, skjut den sen hela vägen genom utrymmet mellan höger arm och vänster ben. Håll kvar ett par sekunder.

3: Upprepa på andra sidan.

övning4

Inspiration och bilder till det här inlägget är hämtade från en artikel i amerikanska Metro!

ny p-kortsbild

 

boka träning

 

 

20 procent 2