5 tips på hur du blir en löpare

Många har en tanke på att de skulle vilja börja springa eller jogga men kommer inte riktigt igång. Andra tänker att det är tråkigt och att de aldrig kommer vara en sån som tar sig ut på en runda bara för att det är skönt. Tänk om! Löpning stärker både muskler och skelett vilket ger en stark och hållbar kropp. Faktum är att löpning är en väldigt effektiv träningsmetod som gör oss friska och hälsosamma och de allra flesta kan börja med lite vilja!

Vi har satt ihop 5 tips på hur du lättare kommer igång med löpningen.

Sätt upp specifika och mätbara mål

Om du inte är en person som naturligt älskar att springa behöver du en anledning att göra det. Annars kan det lätt kännas lite meningslöst. Ett mål kan vara att du efter ett visst antal veckor ska klara av att springa ett visst antal kilometer på en viss tid. Ett annat mål kan vara att du ska orka springa hela rundan där du vanligtvis brukar varva med promenadintervaller. Detta är bara exempel, du sätter själv dina mål efter dina egna förutsättningar.

Intervaller

Det blir superjobbigt om du sätter som krav på dig själv att du ska klara av att springa milen första gången du ger dig ut i spåret. Bestäm dig istället för intervaller, det kan exempelvis vara att du ska promenera i 2 minuter sen springa 2 minuter. Upprepa sen det i 20-30 minuter eller vad du känner att du klarar av. Nästa gång du ska springa kanske du promenerar 1 minut och springer 2. Bestäm dig innan du ger dig ut hur dagens intervaller ser ut samt hur länge eller hur långt du ska springa.

Bra skor

Vill du lyckas med din löpning och har en plan på att fortsätta springa. Skona din kropp och investera i ett par löparskor –  det är A och O för att lyckas. Stegen blir dessutom både lättare och snabbare.

Spring med en vän

Bestäm springträff med en kompis. Kom tillsammans överens om hur löprundan kommer se ut, om ni ska promenera emellanåt och hur långt ni ska springa. På så sätt slipper ni känna konkurrens, tävlingsinstinkt och kan istället fokusera på en trevlig tur. Ett tips är att ni bokar in att ni ska gå och ta en smoothie eller liknande efter rundan, då har ni något att se fram emot under löpningen.

Kom på ett motto

Sätt upp ett motto för dig själv som du kan ta till när det känns tungt. Matt Wilpers som är träningscoach använder sig av  ”Sharp body, sharp mind.” Du hittar givetvis på något själv som sporrar och passar just dig. 

Träning_orange

På Bokadirekt har vi också en del coacher som är inriktade på löpning. Dessa hittar du HÄR

Lycka till!