Gästbloggare – Annica Englund

Detta är Annicas andra och sista inlägg hos oss för den här gången. Idag visar hon dig hur du enkelt kan utföra din träning hemma! Vill du fortsätta inspireras av Annica så hittar du hennes blogg HÄR!


 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det är inte alla som har möjligheten att ta sig iväg till gymmet eller gruppasset för lite träning men har man motivationen så går det lika bra att träna hemma. Det finns många redskap i hemmet som du kan arbeta med, har du barn så involvera dom i träningen, sätt dom på axlarna och gör benböj tex. Ett till redskap som jag är övertygad om att alla har hemma är ett par strumpor eller handdukar. Dom kan man använda väldigt mycket inom sin träning.

 

2

Här kommer fyra magövningar man kan använda strumporna till:
1. Stå på alla fyra, skjut händerna ifrån dig och kom sedan tillbaka till utgångsposition. Gör 5-10st och vila, upprepa 3-4 gånger.

 

3

2. Stå på plankposition och dra sedan benen mot händerna, här gäller det att spänna bålen och skjuta rumpan rakt upp mot taket. Sedan skjuter du tillbaka benen i utgångsposition. Gör 5-10st och upprepa detta 3-4 gånger.

 

4

3. Samma utgångsposition som den förra men här ska benen dras upp mot händerna varannan gång och rumpan ska hållas nere. Försök alltså att vara så rak som möjligt. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

 

5

4. Den här övningen är lite mer avancerad men klarar man av de två tidigare övningarna så ska denna inte vara några problem. Då står i plankposition, drar benen mot händerna, skjuter ut dom åt varsin sida och sedan nedåt till utgångsläget. Så du gör cirklar med dina fötter på golvet. Gör 5-10st och upprepa detta 3-4 gånger.

 

6

Sedan följer tre stycken benövningar som man kan göra med hjälp av ett par strumpor:
1. Du står stabilt på ena benet och skjuter det andra bakåt. Dra sedan in det igen parallellt med andra foten och sedan skjuter du bak det andra. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

 

7

2. Samma sak här, du står stabilt på ena benet men skjuter ut det andra åt sidan. Dra sedan in det igen till utgångsposition och skjut ut det andra benet. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

 

8

3. Den här övningen tar väldigt mycket på rumpan. Du står parallellt med fötterna, sedan skjuter du ena foten snett bakom dig medan du böjer på andra benet. Dra sedan tillbaka benet som är bakom dig till utgångsposition. Sedan gör du samma sak på andra benet. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

Kom ihåg att det är bara fantasin som sätter stopp, det finns mycket redskap i hemmet som man kan använda för att träna. Ta barnens hopprep och knyt fast i ett träd och använd som TRX-band. Fyll två stycken 1,5 liters-flaskor med grus eller jord och använd som hantlar och sedan kan du även knyta på dig träningsskorna och ta en härlig löprunda. Det är bra träning för ben, mage, rumpa och även konditionen!