6 steg till en starkare core.

Här kommer 6 stycken magövningar att ta till när du inte orkar gå till gymmet. Plocka de övningar som passar dig eller gör dem i en följd som ett pass. Kom ihåg att bestämma dig innan för hur länge du ska stå i en viss position, hur många Situps du ska göra och hur många varv du ska göra. Kör hårt och lycka till!

 

1: Plankan
Stå på tårna, placera armbågarna rakt under axlarna. Tänk att du har en pingisboll mellan skulderbladen som du ska hålla kvar. Spänn sedan hela coren.

Förenklad version: Stå på knä istället för på tårna.

b20

 

 

2: Sidoplankan
Stöd dig på fötterna och ena armbågen. Tryck sedan upp hela kroppen från marken.

Förenklad version: Lägg i det knät som är närmast marken i marken. Se bild två.

mage2

 

 

3: Twista
Fortsätt att jobba med sidomusklerna genom att sätta dig på rumpan, böj överkroppen bakåt så långt att du verkligen känner spänningen i magen. Lyft upp benen, behåll sedan höften rakt fram medan du twistar överkroppen från sida till sida.

Förenklad version: Sätt i fötterna i marken.

mage3

 

 

4: Situps – övre magmusklerna
Dags för Situps, i dessa ska vi fokusera på de övre magmusklerna. Små kontrollerade Crunches där magen verkligen får jobba. Undvik att svinga dig upp och ner.

mage4

 

 

5: Nedre magmusklerna
Vi går över till de nedre magmusklerna. Börja med benen rakt upp, pressa ned ländryggen mot marken. Blir det för tungt kan du placera händerna under ländryggen som stöd. Sänk sedan ned benen långsamt tills de nästa nuddar marken. Då lyfter du upp dem igen. Upprepa detta så många gånger som du bestämt dig för innan.

Förenklad version: Ha ett ben i marken och kör ett ben i taget. Se nästa bildserie.

mage5

mage6

 

 

6: Mountain Climbers
Avslutningsvis är det dags att få upp pulsen. Börja med att ställa dig i Plankan-position med raka armar. Dra sedan in ena knät under magen, sträck ut det igen medan du förbereder för att göra likadant med andra knät. Upprepa detta i tempo så många gånger du bestämt dig för innan.

mage7

 

Klart! Kombinera detta med träningen som du bokar på BOKADIREKT (klick)!

boka träning