”Kunderna kom när vi började med Bokadirekt”- Minko

Salong Minko hade inte ens hunnit öppna innan kunderna stod vid dörren. Med hjälp av Bokadirekt fick kunder fransar gjorda när byggarbetarna ännu fixade med det sista i den charmiga lilla salongen.

I Juni 2015 slogs dörrarna upp till Minko, en salong i sköna Hornstull i Stockholm. Minko startades av två stycken tjejkompisar, Jersy Preston och Ellen Hedin. Tjejerna träffades när de gick i gymnasiet och ganska snart fick de en dröm om att göra något ihop. Nu ett par år senare har drömmen gått i uppfyllelse.

Det var inte helt självklart vad de skulle hitta på, det fanns en tanke på en webbshop men eftersom Jersy vid den tiden jobbade som fransstylist hamnade valet sen ganska självklart på att öppna en egen salong. För Ellen som då arbetade med inredning var det bara att börja utbilda sig inom de olika skönhetsbehandlingarna. Idag erbjuder salongen förutom fransar också nagelbehandlingar, sockervax, spraytan och 3D-bryn.

Det har nu gått 8 månader sedan salongen såg sin första kund. Idag är de 5 anställda och är just i full gång med att hitta fler medarbetare då Minko växer och efterfrågan hela tiden ökas. Med en blomstrande salong är de glada över att kunderna kan sköta sina bokningar själva med hjälp av Bokadirekt. På så sätt kan alla som jobbar på salongen fokusera fullt ut på sina kunder istället för att hela tiden avbryta för att ta bokningar över telefon.

Det är inte bara tjejerna på salongen som uppskattar det smidiga i att sköta sina bokningar själva utan detta är även mycket uppskattat hos deras kunder. De gillar att de vilken tid som helst på dygnet kan läsa om de olika behandlingarna, boka, boka om och även avboka utan att behöva ringa eller maila.

När jag frågar hur det kom sig att de började använda sig av Bokadirekt säger de att det var ett självklart val efter att ha testat andra tjänster som inte höll samma mått. Med Bokadirekt slipper tjejerna mycket extrajobb.  Alla medarbetare på salongen har sitt egna inlogg till sin kalender, lägger upp tider och sköter sitt eget schema.

– Allt det administrativa försvinner och vi kan fokusera på det vi är bra på, säger Jersy.

– En annan sak som är till stor fördel för både oss och kunden är sms-påminnelserna fyller Ellen i – Det gör att vi slipper missförstånd och alltid kan hänvisa till sms:et om en kund inte skulle dyka upp på sin bokade tid.

Inte bara en bokningstjänst. Minko har också fått erfara effekten av att Bokadirekt inte bara är en bokningstjänst utan också en marknadsplats. Kunderna hittade nämligen till salongen innan byggarbetarna hunnit klart. För tjejerna var det bara att börja jobba. Tjejerna skrattar och förklarar hur någon ännu stod och målade väggen i hörnet samtidigt som kunderna ramlade in.

– Kunderna kom tidigare än vi trodde, de kom med Bokadirekt.

När jag frågar dem om de skulle rekommendera Bokadirekt till andra kollegor svarar de samtidigt: ”Det har vi redan gjort!”

Besök Minkos hemsida HÄR och boka tid HÄR

blogg